Дмитро Базелевський: Підсумки зустрічі з тренерами-баскетболістами Києва

Запрошуємо приєднатися до обговорення в соціальних мережах:

«I'm player & coach» — camp 2015

Фото опубликовано @d.bazelevsky

За ініціативою відділу розвитку і тренерської співпраці Федерації Баскетболу м. Києва 1 березня 2016 року відбулася перша робоча зустріч баскетбольних тренерів столиці (читайте эту статью в русскоязычном переводе).

Я вважаю, що ось такі збори тренерів і обговорення нагальних проблем в нашому баскетболі, стануть дієвим механізмом в плані створення і просування нових і необхідних ідей по розвитку баскетболу в Києві і в Україні в цілому.

На цій першій зустрічі, складно було розраховувати на глобально відчутні результати, але головне, на мій погляд, — був даний імпульс до того, щоб кожен тренер міг повірити, що його думка і позиція потрібні і цим необхідно ділитися. Я думаю, що саме на таких зустрічах можна знайти цікаві і конструктивні рішення. Треба просто зрозуміти, що будь-яка пропозиція, думка або те ж рішення, ефективніший спосіб обговорювати щось з колегами відкрито, чим висловлювати обурення, претензії і ті ж пропозиції віч-на-віч або у вузькому крузі.

Коротко відмічу, про що йшла ця розмова, і що ми запланували обговорити на майбутній зустрічі.

Першим питанням, було обговорення календаря баскетбольних змагань. Я запропонував охочим, на наступні збори, дати пропозиції по варіантах календаря для змагань школярів, а зі свого боку висунув таку ідею.

Зараз у нас існує система, згідно якої ФБУ створює календар ВЮБЛ і потім міські змагання (чемпіонат міста, дитяча ліга) підлаштовуються до цього, головного юнацького баскетбольного змагання України. ВЮБЛ проводиться з жовтня по квітень, практично кожен місяць, проводячи тури. Додаючи інші змагання в календар кожної команди, виходить, що протягом місяця дитяча команда грає регулярно з жовтня по квітень з паузами в одну, дві або максимум три тижні. Для тренера залишається дуже мало часу для аналізу своєї роботи, на впровадження в арсенал команди і гравців нових елементів, а також складно виділяти час для загальнофізичної підготовки баскетболістів — адже постійно треба грати. Впливає і відсутність логічного чергування підготовчого періоду роботи юнацької команди і змаганнь.

Для обговорення я запропонував наступний варіант:

  • Підготовчий період до змагань: літо і вересень.
  • Період змагання регіонального масштабу (чемпіонати міста і дитячі ліги міста): жовтень і листопад.
  • Підготовчий період до змагань: грудень і січень.
  • Період змагання всеукраїнського масштабу (ВЮБЛ): лютий — квітень.

На цій першій зустрічі не стояло завдання прийняти якісь рішення. Я запропонував один з варіантів для роздуму і, сподіваюся, на нашій наступній зустрічі тренерів вже можна буде обговорити такий образ календаря і почути інші варіанти. На мою думку, дуже важливо шукати шляхи по підвищенню ефективності тренувального процесу.

* * * * *

Другою темою нашої робочої зустрічі з тренерами-баскетболістами Києва було обговорення запропонованої мною роботи «Стандарти і вимоги до баскетболістів шкільного віку U12 — 16».

У цій роботі зібрані і описані основні фізичні, технічні і тактичні елементи для юних баскетболістів шкільного віку. Йдеться не в загальних поняттях для усієї школи, а по певних інтервалах підготовки. Тобто, слід розділяти, що повинен вміти баскетболіст в 12 років, потім по періоду з 12 до 14 років йде список знань і навичок, які треба освоїти гравцеві за вказані два роки і, нарешті, чому необхідно навчитися баскетболістові до 16 років або іншими словами на виході з школи. Всього вийшло більше 200 баскетбольних елементів, які треба знати, розуміти і вміти робити кожному молодому баскетболістові.

Ці елементи баскетболу, знання і навички в грі, а також вправи по загальнофізичній підготовці були зібрані на основі вивчення великої кількості баскетбольної літератури і інтернет-видань, відео-матеріалів і консультацій з українськими і європейськими фахівцями в юнацькому баскетболі, і адаптовані під нашу дійсність.

Я запропонував вказаний робочий матеріал нашим тренерам з метою ознайомлення, як основу для висловлювання думок і, можливих, доповнень і змін. На мій погляд, розуміння необхідності сучасного підходу до тренувань, а також конструктивне обговорення запропонованої ідеї може дати правильну корекцію в роботі тренерів. Знову ж таки, оскільки це була перша зустріч, і тренери тільки познайомилися з цією роботою, то головний висновок, особисто для мене з цього питання, полягає в наступному.

На основі перших висловлювань тренерів, після короткого знайомства з роботою, я вважаю, можна почати створення план курсів підвищення кваліфікації дитячих і юнацьких баскетбольний тренерів, беручи за основу цю роботу. Це питання, створення системи підвищення кваліфікації наших тренерів, особливо стоїть перед Тренерською комісією ФБУ, і, я упевнений, ми рухаємося в правильному напрямі.

Сподіваюся, що на наступній зустрічі наших тренерів буде вже детальніше обговорення цієї теми, я сподіваюся, поступлять пропозиції і можна буде говорити про цю тему більш предметно.

* * * * *

І, нарешті, третьою завершальною темою нашої робочої зустрічі з баскетбольними тренерами Києва було анонсування проекту створення Київської Шкільної баскетбольної Ліги.

Зараз я постараюся коротко і тезово пояснити основні цілі і завдання запропонованого проекту.

  1. Наше завдання — створити в кожній школі, яка візьме участь в Лізі, баскетбольний клуб за образом і подобою професійного клубу — тобто це команда гравців, менеджер, прес-служба, журналіст-фотограф і група підтримки — учні цієї школи. Це є базовою умовою організації шкільного баскетбольного клубу. І, зрозуміло, плюс професійний тренер по баскетболу.
  2. Усі тренування і домашні ігри проводяться тільки в «рідних стінах» — власному спортзалі школи. Не треба шукати час і можливості добиратися на тренування десь в місті. Потрібне тільки бажання.
  3. Тренування проводяться вчителями фізкультури цієї школи, або випускниками відповідних ВНЗ, що пройшли наші тренінги по основах баскетболу, або досвідченими тренерами з баскетболу. До тренерської роботи ми пред’являємо високі вимоги.
  4. Освітлення ходу змагань, життя кожного клубу і усієї школи вестиметься через інформаційні стенди про Лігу в кожній школі, інтернет-сайт і соціальні мережі, програми і сюжети на міському і центральному ТБ, на радіо, за допомогою зовнішньої реклами, білбордів, всілякій друкарській продукції і так далі.
  5. Допомога і підтримка кожної команди формою, м’ячами, інвентарем, навчанням тренерів, курси для юних журналістів і фотографів.
  6. Якісна і відповідальна організація матчів. Кваліфіковані судді, лікар, підтримка порядку і чистоти в залах, інформаційне забезпечення у вигляді табло, статистика ігор, звук на майданчику.
  7. «Позакласна» робота в школі. Організація зустрічей з відомими спортсменами, героями України, успішними і популярними людьми столиці і країни.

Шкільна баскетбольна команда — це не лише гравці і тренер, це обличчя і гордість усієї школи.
Київська Шкільна Баскетбольна Ліга — це яскрава, важлива постійно діюча соціально-спортивна подія Києва.
Школа, повинна стати опорою і підтримкою своєї баскетбольної команди.

В результаті створення Київської шкільної баскетбольної Ліги ми підвищимо інтерес до баскетболу не лише безпосередньо тих, хто грає на майданчику — до баскетболу залучатиметься все більш школярів, які стежитимуть за своєю командою і підтримуватимуть її. У кругообіг спілкування, безумовно, залучаться і вчителя школи і батьки школярів, знайомі і друзі друзів стануть безпосередніми учасниками цікавих захоплюючих спортивних змагань.

Організація шкільної баскетбольної Ліги стане яскравим кроком на шляху підвищення популярності баскетболу, що у свою чергу, поза сумнівом, сприятиме виявленню успішних і талановитих баскетболістів для ДЮСШ, професійних клубних команд і збірних країни. І, природно, представлений рух скаже вагоме і зрозуміле для багатьох слово в розвитку масовості спорту і пропаганді здорового способу життя.

Запрошуємо приєднатися до обговорення в соціальних мережах: